Λεμεσός, 5 Αυγούστου 2022
Με αφορμή τις πρωινές δηλώσεις του Συμβούλου Επικοινωνίας του Υπουργού Υγείας ημερομηνίας 5 Αυγούστου στο Τρίτο Πρόγραμμα του ΡΙΚ, σε σχέση με τις παραπομπές δικαιούχων του ΓΕΣΥ σε Νοσηλευτήρια εκτός ΓΕΣΥ, με την απαίτηση να αποζημιώνονται τα περιστατικά αυτά από τον προϋπολογισμό του ΓΕΣΥ, πιο κάτω παραθέτουμε τις θέσεις μας:
Το Νοσηλευτήριο μας με επιστολή του ημερομηνίας 12 Απριλίου 2022 είχε ζητήσει από τις Διοικήσεις του Υπουργείου Υγείας και του Ο.Α.Υ. να γνωστοποιηθούν τα κριτήρια παραπομπής περιστατικών εκτός Συστήματος Υγείας, θέτοντας εκ νέου την θέση ότι είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε σε κλήσεις για οποιονδήποτε επείγον περιστατικό. Ας σημειωθεί ότι δεν έχουμε λάβει καμία γραπτή απάντηση επί του θέματος.
Το Mediterranean Hospital of Cyprus είναι το πρώτο Νοσηλευτήριο που έχει συμβληθεί με το Γενικό Σχέδιο Υγείας, θέτοντας όλες τις παρεχόμενες του υπηρεσίες στην διάθεση των δικαιούχων του ΓΕΣΥ, συμπεριλαμβανομένου και του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών του. Από την πρώτη μέρα έχει εφαρμόσει και συμμορφωθεί με όλες τις πρόνοιες του Κανονιστικού Πλαισίου και την Νομοθεσίας που διέπει το ΓΕΣΥ και έκτοτε τιμά τα συμφωνηθέντα.
Πως είναι δυνατόν να εκφράζεται η θέση από τον Σύμβουλο Επικοινωνίας του Υπ. Υγείας ότι «λόγω της ανεπάρκειας του Συστήματος, το Υπ. Υγείας αναγκάζεται να αγοράζει υπηρεσίες από τον Ιδιωτικό τομέα», την στιγμή που Νοσηλευτήρια που συμμετέχουν στο Σύστημα Υγείας παρέχουν σε υψηλό επίπεδο τις συγκεκριμένες υπηρεσίες, και το Υπ. Υγείας γνωρίζει επακριβώς ποιες υπηρεσίες παρέχονται στο κάθε Νοσηλευτήριο. Εξάλλου, το Υπ. Υγείας εγκρίνει και επιθεωρεί τα Ιδιωτικά Νοσηλευτήρια και εκδίδει την Άδεια Λειτουργίας τους (βάση της νομοθεσίας Περί Ιδιωτικών Νοσηλευτηρίων).
Όσον αφορά την δήλωση ότι «πρόκειται για κατεπείγοντα περιστατικά τα οποία δεν είναι σε θέση να αναλάβουν νοσηλευτήρια του ΓεΣΥ», διερωτόμαστε γιατί εμείς δεν πληροφορούμαστε σχετικά για να αναλάβουμε τέτοια περιστατικά.
Να σημειωθεί ότι το Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών του Mediterranean Hospital είναι ενταγμένο στο ΓΕΣΥ και στελεχώνεται σε 24-ωρή βάση με Καρδιολόγο, Γενικό Χειρουργό, Ακτινολόγο, Ορθοπεδικό, Εντατικόλογο, Αναισθησιολόγο και Παιδίατρο ώστε οι δικαιούχοι του ΓΕΣΥ να λαμβάνουν εγκαίρως και υπεύθυνα αξιοπρεπείς νοσοκομειακές υπηρεσίες.
Ταυτόχρονα, ειδικότητες όπως Αγγειοχειρουργική, Καρδιοχειρουργική, Νευροχειρουργική, Επεμβατική Νευροακτινολογία, Επεμβατική Ακτινολογία, και λοιπές ειδικότητες καλύπτουν το Νοσοκομείο σε υπηρεσία με «Αναμονή Κλήσης».
Επίσης, η αναφορά ότι τα Νοσηλευτήρια του ΓΕΣΥ δεν μπορούν να ανταποκριθούν «είτε λόγω φόρτου εργασίας, είτε μή ύπαρξης εφημερεύοντα ειδικού γιατρού, ή λόγω έλλειψης κλινών» δηλώνουμε υπεύθυνα ότι ποτέ δεν έχουμε ειδοποιηθεί σχετικά για τα εν λόγω περιστατικά.
Πως είναι δυνατόν «το Υπουργείο Υγείας να προβαίνει σε αγορά υπηρεσιών με σημαντικά υψηλά κόστη» και να απαιτεί τα ποσά αυτά να καλύπτονται από τον Σφαιρικό Προϋπολογισμό του ΓΕΣΥ; Μήπως δεν χρηματοδοτούνται με τον τρόπο αυτό τα Νοσηλευτήρια εκτός ΓΕΣΥ από τον προϋπολογισμό του ΓΕΣΥ; Και γιατί δεν ειδοποιούνται σχετικά όλα τα Νοσηλευτήρια που μπορούν να παρέχουν τις υπηρεσίες αυτές; Γιατί ως φορολογούμενοι να αποδεχόμαστε υψηλότερα κόστη την στιγμή που στο ΓΕΣΥ παρέχονται οι εν λόγω υπηρεσίες μέσω του Συστήματος Υγείας σε ένα πλαίσιο σφαιρικού προϋπολογισμού;
Θα αναμέναμε από το Υπουργείο Υγείας που διαθέτει την εμπειρία διαχείρισης των Επιδοτούμενων ασθενών να βοηθήσει τον Οργανισμό Ασφάλισης Υγείας να αποκτήσει την τεχνογνωσία, ώστε να σταθεροποιηθεί και να ενδυναμωθεί το Σύστημα Υγείας μας.
Νότης Ζαννέτος
Γενικός Διευθυντής